“Hyvistä materiaaleista käsityötaidolla valmistettu vaate, oikein huollettuna, kestää vuosikymmeniä ja alteroidaan kantajansa elämän mukaan.”

-Madame Fere

Madamen teesit

1) Brändillä pitää olla omat tehtaat, jotta tulee valituksi Madamen valikoimaan. Silloin ymmärrys tuotteesta, valmistuksesta ja materiaaleista on olemassa. Konetekniikan DI käy mielellään tehdasvierailuilla.

2) Laadukkaista materiaaleista vaatteet valmistetaan Italiassa käsityönä. Poikkeuksena tietenkin englantilaiset valmistajat kuten Turnbull & Asser (paidat ja silkit) ja Crocket & Jones (käsintehdyt kengät).

3) Mitä hienompi materiaali sitä enemmän brändillä pitää olla käsityöosaamista ja materiaalien ymmärtämistä. Hienot materiaalit vaativat lepoaikoja keskellä valmistusta.

unnamed.jpg
unnamed.jpg
mitta sovitus kuva
sovitus kuva mitta

Maailman paras räätäli osaa tehdä kankaasta mitä tahansa, mutta puvusta tulee vain niin hyvä kuin otetuista mitoista ja ohjeistuksesta räätälille. Madame haluaa ymmärtää asiakkaan käyttötarkoituksen sekä ymmärtää asiakkaan persoonaa. Asiakkaan mittauksen yhteydessä huomioidaan erityisvaatimukset, jotta jokaiselle tulee täydellisesti istuva puku. Oikein valmistetuissa tuotteissa (myös RTW) on aina mahdollisuus alterointiin kahden koon verran, yksi ylös ja alas. Asiakkaista 99% tarvitsee jonkinasteista alterointia - alterointi sisältyy tuotteen hintaan.

Feren RTW-mallistoja (valmisvaate) alteroidaan aina asiakkaalle sopiviksi - käsityötaidolla. RTW vaatteissa oikea istuvuus saadaan eri kaavoituksilla, puhutaan dropeista - mitä suurempi numero sitä kapeampi vyötäröstä. Valikoimassa tulee olla droppeja 8-4, Regular ja Long. Tosin jokaisella brändillä on oma kaavoituksensa ja nämä tulee ymmärtää, jotta osaa ostaa oikein omalle asiakaskunnalleen. Madame luo oman malliston jokaiselta brändiltä erikseen ja miettii valmiiksi miten tuotteet yhdistetään toisiinsa.

Jos dropit eivät sano sinulle mitään, ei haittaa, tule sovittamaan, niin Madame löytää varmasti sopivan ja näyttää erot eri droppien välillä.

Historiasta tähän päivään

Nykypäivän herrasmiehen pukeutuminen on peräisin 1930-luvun Englannista. Kaikki alkoi Savile Row’lta, jossa on tehty vaatteita jo 1846 lähtien. The Cutter tapaa asiakkaan, kartoittaa tarpeen sekä ottaa asiakkaasta mitat huomioiden käyttötarkoituksen, erikoisvaatimukset sekä asiakkaan persoonan. The Cutter jakaa työt luotetuille ammattilaisille; takit coatmakerille, housut trousermakerille ja paidat shirtmakerille. Osalla bespoke-räätäleistä on kaikki toiminnot oman katon alla.

1940- ja 1950-luvuilla Italialaiset alkoivat jalostaa englantilaisesta vaatturintaidosta omaa tyyliänsä. Kevyemmät kankaat ja rakenteet huomioivat lämpimämmän ilmaston. Italialaiset vaatturit toivat enemmän eleganssia ja persoonallisuutta pukeutumiseen. Englannissa perinteet ja yläluokka olivat määrittäneet miehen pukeutumisen. Italialaisista suunnannäyttäjistä Cesare Attolini on perustettu 1930. Brioni on perustettu 1945 ja Ciro Paone Spa (Kiton) vuonna 1956. Ciro Paone osallistui perheyhtiön hallintaan ja vastasi kangasvalinnoista aina lokakuun 2021 loppuun.

Cesare Attolini Spa:ta johtaa kolmas sukupolvi Attolineja, Massimiliano ja Guiseppe. Cesare Attolini työskenteli päivittäin yhdessä poikiensa kanssa pitäen yllä ja kehittäen perheen käsityötraditiota aina kuolemaansa saakka - joulukuu 2022.

Ciro Paone Spa (Kiton, Kired, Sartorio Napoli, Carlo Barbera) jatkaa vahvasti perheyhtiönä. Ciron molemmat tyttäret Maria Giovanna ja Rafaella sekä siskonpoika Antonio De Matteis ja veljenpoika Antonio Paone johtavat Ciron elämäntyön kehittämistä edelleen. Antonio De Matteis on johtanut yritystä jo vuodesta 2013 lähtien, hän on vuoden 2014 Entrepreneur of the Year. Brändinä Kiton lanseeratiin vuonna 1968.

80-luvulla maailma kääntyi ylösalaisin ja alettiin arvostamaan enemmän suunnittelijoita kuin valmistajia. Monien merkkien oma tehtaat lopetettiin ja mallistoja alettiin teettää alihankintana eri tehtailla. Tästä esimerkkinä Tom Ford, Gucci, Balenciaga ym. tuotemerkit valmistetaan alihankintana eri tehtailla. 

2010-luvulla tulivat bloggarit ja heitä pidetään suunnannäyttäjinä ja trendien luojina. Bloggareilla on merkitys vain yhtenä markkinointikanavana tuotteiden myynnin vauhdittajina, mutta trendit on luotu jo 3 vuotta aikaisemmin. Bloggarit mainostavat rahaa vastaan jo kaupoissa olevia tuotteita.

Tekstiiliteollisuus kokonaisuutena luo tulevaisuutta ja se projekti on pitkä. Tämä alkaa trendivärien valitsemisella. Euroopassa valintaan osallistuu isot valmistajat (omat tehtaat), jotka ehdottavat kukin kolmea värisävyä. Näistä ehdotuksista muodostetaan trendivärikartat. Värikarttoihin pohjautuen langan kehräämöt sekä värjäämöt kehräävät ja värjäävät langat. Kangasvalmistajilla suunnittelijat suunnittelevat kangaskuosit, jotka esitellään Pariisissa Premier Vision messuilla (suurimmat kangasmessut) yhdessä trendivärien kanssa. Tähän on jo kulunut aikaa noin 1,5 vuotta. Kangasmessuilta merkkien designerit keräävät ideoita ja tilaavat mallikankaita, joista valmistetaan mallisarjat. Tähän kuluu aikaa noin puoli vuotta. Mallisarjoilla myydään tuotteet kauppoihin, myyntijakso on 3-5 kuukautta. Myyntijakson aikana tehdään jo karsintaa mallistoon. Huonoimmin myyvät tuotteet jää pois. Jo myyntijakson aikana on jo tilattu kangastoimittajilta kankaita, mutta tuotteiden valmistus alkaa vasta myyntijakson jälkeen. Esimerkiksi Madamen valitessa kankaita ja tuotteita, niin aikaa kuluu noin vuosi siihen, että tuotteet ovat liikkeessä esillä.

Käsityötaito ei muutu muodin mukana ja hyvä niin. Sama vaatturi on nähnyt kymmeniä eri värejä kymmeniä kertoja. Muutama vuosi sitten Kiton esitteli Ciro Paonen valitsemista Kitonin 1970-luvun kankaista tehdyn malliston. Mallisto oli edelleen upea ja ajankohtainen ja muistutti siitä, että huomion pitäisi kiinnittyä enemmän laatuun kuin määrään - tyyli on aina muodissa.

2014 lähtien Madame on the Cutter. Hän ymmärtää asiakkaan käyttötarkoituksen sekä persoonaa. Hän valitsee brändeistään asiakkaalle ja asiakkaan kukkarolle sopivan takintekijän, housuntekijän ja paidantekijän.  Asiakkaan kanssa yhdessä valitaan täydellisiä vaatteita hyvään elämään. Madame auttaa rakentamaan asiakkaalle klassista vaatekaappia, joka toimii vuosikymmenien ajan.